1. Suunnitteluosaaminen

 Suunnitteluosaamisen arviointikriteerit:

1. Suunnittelet oman alasi koulutuskokonaisuuden
- Opettajaopiskelijan laatima koulutuskokonaisuuden suunnitelma pohjautuu tutkinnon perusteisiin/opetussuunnitelmaan.
 - Opettajaopiskelija on ottanut suunnitelmassaan huomioon opiskelijoiden lähtötason ja muut mahdolliset opetukseen, ohjaukseen ja oppimiseen vaikuttavat tekijät.
 - Suunnittelu toteutuu yhteistyössä muiden ko. opetuksen ja ohjauksen toteutukseen vaikuttavien tahojen kanssa.
 - Suunnitelma sisältää koulutuskokonaisuuden sisällön jäsentämisen ja arviointisuunnitelman.
 - Suunnitelma on osaamisperusteinen ja opiskelijalähtöinen.
 - Oppilaitoksen mahdolliset erityispiirteet on huomioitu suunnittelussa. 

1.1. Tiedät opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavat asiakirjat
 - Opettajaopiskelija tarkastelee opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavien asiakirjojen merkitystä omalla alallaan, siinä kontekstissa, jossa hänen opetus ja ohjaus toteutuvat.

1.2. Ymmärrät suunnittelua ohjaavia oppimisen teorioita ja oppimiskäsityksiä
- Opettajaopiskelija tarkastelee erilaisia oppimisen teorioita ja reflektoi omaa oppimiskäsitystään monipuolisesti perustellen.
- Hän hyödyntää pohdinnassa tieteellisiä käsitteitä ja tutkimuksia sekä omia kokemuksiaan.

1.3. Ymmärrät oppimisprosessin merkityksen opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa
- Opettajaopiskelija tunnistaa, millainen oppimisprosessi hänen oman alansa opetuksessa ja oppimisessa toteutuu. Hän reflektoi, miten ottaa oppimisprosessin huomioon opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa.
 - Hän hyödyntää pohdinnassa tieteellisiä käsitteitä ja tutkimuksia sekä omia kokemuksiaan.

2. Otat huomioon opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa opiskleijan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden
- Opettajaopiskelija tietää oman alansa opettajan työhön liittyvät turvallisuusohjeet ja -asiakirjat.
- Niitä reflektoiden hän suunnittelee omaan opetukseensa ja ohjaukseensa liittyvän turvallisuuskartoituksen, jossa ottaa huomioon opiskelijoiden fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden.

Suunnitteluosaamisen osoittaminen:

1.1. Tiedät opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavat asiakirjat
Olen tutustunut opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaaviin asiakirjoihin tarjoumapäivänä. Tämän ja itsenäisen opiskelun pohjalta olen koonnut tietoni kirjoitukseen, jossa tuon esille ammatillisen koulutuksen reformin, opetussuunnitelman, opetuksen henkilökohtaistamiseen liittyvät asiakirjat, opetus- ja kurssisuunnitelmat, opinto-oppaat, turvallisuuskansion seköä tekijänoikeudet.
https://opinpolkuni.blogspot.fi/2017/09/asiakirjaviidakko-ja-lakipykalasuo.html

1.2. Ymmärrät suunnittelua ohjaavia oppimisen teorioita ja oppimiskäsityksiä
Olen oppinut opetuksen taustalla vaikuttavia teoria-asioita sekä kirjallisuuden että tarjoumapäiväopetuksen kautta. Blogissani käsittelen behaviorismia, kognitiivista oppimiskäsitystä sekä konstruktivismia oppimiskäsitykset- otsikon alla.

 1.3. Ymmärrät oppimisprosessin merkityksen opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa
Oppimisprosessi tuli tutuksi oman opetustuokion kautta, josta enemmän pohdintaa: 
oppimisprosessi. Opetuksen suunnittelusta lisää myös täällä:https://opinpolkuni.blogspot.fi/2017/09/pedagoginen-kasikirjoitus.html

2. Otat huomioon opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa opiskelijan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden.
Olen perehtynyt turvallisuuden laajaan käsitteeseen ja käsitellyt sitä blogissani: turvallisuus
Otan turvallisuuteen liittyvät asiat huomioon tulevassa työssäni mm. opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valmista tuli!

Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...