torstai 21. syyskuuta 2017

Opetuksen suunnittelu ja ydinainesanalyysi

Opiskelijan oppimisprosessin sisällä pitäisi saada strukturoidusti kulkemaan opetuksen punainen lanka eli suunnitelma, joka on mielestäni laadukkaan ja onnistuneen opetuksen ydin. Jokainen opettaja työstää omia suunnitelmiaan kukin omalla tyylillään. Minä kuitenkin koen tulevana, aloittelevana opettajana, että oman työn takana on hyvä olla selkeää faktatietoa ja jokin hyväksi havaittu (pedagogisesti hyväksytty) menetelmä. Tällaiselta vaikutti mm. nämä lähipäivässä saamamme mainiot eväät suunnitteluun liittyen.

Linjakas opetus- termin mukaan suunnittelu koostuu neljästä vaiheesta:

1. Oppimistavoitteiden täsmällinen määrittely
2. Opetettavan aineksen ja sisällön valinta
3. Oppimisen arviointikeinojen valinta
4. Opetusmenetelmien valinta

Muistutan itseäni tässä vaiheessa, että tavoitteiden määrittely ja arviointi lähtevät opetussuunnitelmasta ja osaamistavoitteista, sisältö ruoditaan ydinainesanalyysillä ja opetusmenetelmät valitaan opetettavan asian ja opiskelijaryhmän edun mukaisesti opittavaa asiaa tukien.

YDINAINESANALYYSI

Digitalisoituminen on tuonut tullessaan paljon hyvää. Opettamisen kannalta katsottuna se on todennäköisesti lisännyt opettajien työmäärää opetettavan asian ytimen löytämisessä. Google-haulla löytää lähes asiaan kuin asiaan tuhansia, jopa miljoonia viitteitä. Ydinainesanalyysin tarkoituksena on pilkkoa opetettava asiakokonaisuus esim. kolmeen osaan. Pilkkomisen taustalla on opintojaksolle määritetyt osaamistavoitteet. Lisäksi analyysin taustalla vaikuttaa opettajalle annetun kurssin  aikaresurssi. Lähiopetuspäivänä meille esiteltiin malli, jossa ydinainesanalyysi tehtiin kolmeen osaan jakamalla. Nämä osat ovat ydinaines, täydentävä tieto ja erityistietämys.

Ydinaines sisältää välttämättömät ja kaikista oleellisimmat tiedot, taidot, mallit, perusteet jne. , joiden opettamiseen ja sisäistämiseen olisi käytettävä suurin osa opetukselle varatusta ajasta. Ydinaineksen osaaminen on välttämätöntä uuden tiedon oppimiselle.

Täydentävä tieto antaa jonkun verran lisätietoa, tarkennuksia ja  syventää oppimista. Tässä sisällössä mietitään jo opitun soveltamista käytäntöön. Täydentävässä tiedossa voi silti olla tärkeitä ja oleellisiakin asioita, jotka vaan aikaresurssin vuoksi on rajattu ydinasioiden ulkopuolelle.

Erityistietämys sisältää jo niin spesifiä tietoa, että siitä voisi tehdä jo oman esim. valinnaisten aineiden kurssin. Opettaja voi myös oman harrastuneisuuden pohjalta esittää erityistietämystä opittavasta asiasta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valmista tuli!

Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...