sunnuntai 3. joulukuuta 2017

Esteettömyys

Sana esteettömyys tuo jostain syystä mieleen ensimmäisenä rakenteelliseen esteettömyyteen liittyvät asiat. Sen, että pyörätuolilla pääsee kauppaan, pankkiautomaatille ilman liukasta jäävuorta jalkojen alla jne. Virallisesti esteettömyys määritellään mahdollisuudeksi ja oikeudeksi toimia ja osallistua henkilökohtaisista ominaisuuksista riippumatta. Esteettömyys liittyy myös opiskeluun hyvin monelta eri kantilta katsottuna.

Näyttelykävely; pedagoginen esteettömyys 29.11.2017
Pedagoginen esteettömyys: Pedagogiseen esteettömyyteen pyritään oppilaitoksissa yleensä jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Aiempien opintojen tunnistaminen, opintojen yleinen valinnaisuus,  mahdollisimman monipuolisten opetusmenetelmien yksilöllinen valinta ja vaihtoehtoiset tavat suorittaa opintoja tukevat myös osaltaan pedagogista esteettömyyttä. Opintoihin tarvittavan avun saaminen lisää myös mahdollisuutta yksilöllisen opintopolun toteutumiseen ilman pedagogisia esteitä samoin kuin opiskelijan olemassa olevien vahvuuksien tukeminen.








Näyttelykävely; psyykkinen esteettömyys 29.11.2017



Psyykkinen esteettömyys: Opiskelijoiden mielenterveyden ja psyykkisen hyvinvoinnin huomioiminen on otettava myös ammatillisessa koulutuksessa huomioon, sillä tutkimustulosten mukaan psyykkinen oireilu vaikeuttaa jopa joka viidennen opiskelijan elämää. Opiskelijoita on tärkeä tiedottaa hänen käytettävissä olevistaan opintososiaalisista eduista ja opiskeluhuollosta. Opiskelijan elämässä saattaa vaikuttaa opiskeluun liittyvien haasteiden lisäksi myös esim. itsenäistymiseen liittyviä haasteita ja ongelmia. Psyykkinen esteettömyys hyväksyy opiskelijan omana itsenään, kannustaa, kehuu ja rohkaisee myönteisessä ja turvallisessa ilmapiirissä vastavuoroisessa suhteessa muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa.





Näyttelykävely; sosiaalinen esteettömyys 29.11.2017
Sosiaalinen esteettömyys: Sosiaalinen esteettömyys sisältää laajan opiskeluympäristön ja siihen osallistumisen mahdollisuuden. Oppilaitoksissa on monenlaista sosiaalista toimintaa, joihin opiskelijat voivat halutessaan osallistua ja sitä kautta vaikuttaa omiin ja muiden opiskelijoiden asioihin. Tämmöisiä mahdollisuuksia tarjoavat mm. opiskelijakunnan toiminta, tutor-toiminta sekä erilaisten tapahtumien järjestäminen. Sosiaalinen esteettömyys tarjoaa jokaiselle opiskelijalle tasavertaisen, hyväksymisen ja yhteenkuulumisen kokemuksen turvallisessa ympäristössä.





Kuva Trafi.fi-sivulta.
Fyysinen esteettömyys: Opiskeluun liittyvä fyysinen esteettömyys lähtee oppilaitoksen ulkopuolelta. Siihen kuuluvia seikkoja ovat paikoitusalueet, kulkuväylät ja piha-alueet aina sisäänkäynille saakka. Oppilaitoksen sisätiloissa esteettömyyteen pitää kiinnittää huomiota yleisessä liikkumisessa esim. eri kerrosten välillä, luokkahuoneissa, yhteisissä tiloissa ja käytävillä. Opasteiden sijoittelu on tärkeää kuin myös poistumistiet hätätilanteissa ja niiden opasteet.

Rakennusmääräykset säätelevät omalta osaltaan kaikkien ihmisten tasavertaisesti saavutettavissa olevan ympäristön luomiseksi. Fyysisessä esteettömyydessä pyritään huomiota kiinnittämään ensisijaisesti liikkumiseen ja hahmottamiseen. Usein joudutaan kuitenkin tekemään kompromissiratkaisuja ja esteettisistä näkökulmista tingitään esteettömyyden aikaansaamiseksi. Esteettömän opiskeluympäristön suunnitteluun saa apua esim. eri vammaisjärjestöiltä. 

LÄHTEET:

*http://www.validia-ammattiopisto.fi/wp-content/uploads/2014/04/esteettomyys_toinen_painos_2008.pdf

*http://www.oph.fi/download/163833_esteettomasti_toisen_asteen_opintoihin.pdf

*https://portal.savonia.fi/amk/sites/default/files/esteett%C3%B6myyskuvaus_savonia.pdf

*https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1

*https://www.youtube.com/watch?v=eGt9uI__ll0

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valmista tuli!

Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...