lauantai 9. joulukuuta 2017

Lait ja asetukset A ja B

A. Miten hyvän hallinnon noudattaminen näkyy opettajan käytännön työssä?

Perustuslaki koskee kaikkia julkisen vallan käyttäjiä, näin siis myös opettajia. Hallintolaki konkretisoi käytännössä perustuslain säädökset ja käytänteet. Laissa puhutaan "hallinnosta", mutta yhtäkaikki sen voi ajatella koskevan myös yksittäistä opettajaa.

Hallintolaissa määritellään hyvän hallinnon perusteet. Näitä ovat mm. "hallinnossa asioivien" eli opiskelijoiden tasavertainen kohtelu sekä asianmukainen toimivallan käyttö. Tämähän on tuttua jo opettajan ammattieettisistä periaatteista ja Yk:n ihmisoikeusjulistuksesta. Opettaja anataa työssään opiskelijoille palvelua eli ohjausta ja neuvontaa kaikkiin opiskeluihin liittyvissä asioissa , joskus myös muissakin asioissa. Palvelu voi tapahtua kasvotusten, sähköpostin tai verkkoympäristön välityksellä nykypäivänä. Hyvä kielenkäyttö kuuluu ammatillisen opettajan osaamiseen.

Hyvän hallintotavan noudattaminen näkyy myös siinä, että opettaja tuntee ja tunnistaa oman osaamisensa rajat ja osaa tarvittaessa ohjata opiskelijan eteenpäin saamaan kaipaamansa avun, ohjauksen ja neuvonnan. Opettajan ei tarvitse itse tietää kaikkea. Riittää, kun tietää, mitä muut tietävät!


B. Mitkä ovat opiskelijan velvollisuudet ja miten huolehdin opettajana työrauhasta?

Olisi hyvä aina välillä opiskelijoiden kanssa pohtia ja ainakin tuoda konkreettisesti esille myös se, mikä heidän oma roolinsa opinnoissaan on, mitä heiltä odotetaan ja mitä heiltä lain mukaan vaaditaan. Nämä tiedot saattaisivat auttaa opiskelijaa hahmottamaan omaa rooliaan oppimisympäristössä ja sitoutumaan siihen aktiivisemmin. Opiskelijat tuntuvat olevan tänä päivänä hyvinkin selvillä omista oikeuksistaan. Haluan tulevana ammatillisena opettajana hoksauttaa tulevia opiskelijoitani myös heidän velvollisuuksistaan.

Opetushallitus määrittelee hyvin väljästi sivuillaan opiskelijan velvollisuuksista. Siellä mainitaan säännöllinen opetukseen osallistuminen, joka on toki myös yksi opintotuen saamisen kriteereistä. Eri lait määrittelevät osaltaan opiskelijoiden velvollisuuksista. Tämän lisäksi myös oppilaitoksilla on omia määräyksiään ja järjestyssääntöjään opiskelijoiden velvollisuuksista.

Opiskelijoilta odotetaan paikalla olemista ja opetukseen osallistumista sekä asiallista käyttäytymistä. Opiskelija velvoitetaan huolehtimaan hänelle määrätyistä tehtävistä ajallaan. Opiskelijat huolehtivat myös omalta osaltaan turvallisen oppimisympäristön luomisesta sekä itselleen että muille opiskelijoille.

Opettajalla on mahdollisuus puuttua opiskelijan epäasialliseen käyttäytymiseen. Laki ammatillisesta koulutuksesta esimerkiksi, antaa tietyillä perusteilla mahdollisuuden poistaa häiritsevän tai turvallisuutta vaarantavan opiskelijan luokkahuoneesta tai muusta oppilaitoksen tilasta tai peruuttaa opiskeluoikeuden. Pienemmistä rikkeistä opiskelija selviää kirjallisella varoituksella. Opiskelija voidaan velvoittaa myös huumausainetestiin.

Työrauhasta puhutaan paljon. Meteli ja ääni kuuluvat kouluihin, opetukseen ja oppilaitoksiin tietyissä määrin. Työrauha on kuitenkin paljon muutakin. Työrauha kuuluu turvalliseen oppimisympäristöön, joka opettajan on opiskelijoille (heidän kanssaan yhteistyössä) varmistettava. Varsinaisesti työrauhan ylläpitämiseen ei ole olemassa yksiselitteistä lakia tai säädöksiä. Vain ääritapauksissa voidaan työrauhaan puuttua lainsäädännöllä.

Työrauha perustuu opettajan luomaan ympäristöön luokan johtajana. Opettajan ammatillinen pätevyys vaikuttaa omalta osaltaan luokassa vallitsevaan työrauhaan. Kaikki lähtee molemminpuoleisesta kunnioituksesta ja luottamuksesta sekä yhteisesti sovituista pelisäännöistä. Opettajan oma asenne opettamaansa asiaan ja suhtautuminen opiskelijoihin heijastuuu myös työrauhaan. Pedagogisia menetelmiä hyödyntämällä ja vaihtelemalla opiskelijat saadaan motivoitumaan, kiinnostus pidetään yllä ja opiskelijat pysyvät työn touhussa yhteisen (tiedossa olevan) päämäärän saavuttamiseksi.

Jokaisella opettajalla on oma tyylinsä opettaa ja on selvää, että jossain vaiheessa eteen tulee tilanne, jossa kärsivällisyyttä punnitaan. Vahva itseluottamus, aito innostus ja kiinnostus sekä omasta ammattialasta että opiskelijoista kantaa läpi haasteiden. Työ tekijäänsä opettaa-tässäkin asiassa! 

LÄHTEET:
* Hallintolaki
* Hope Oulu1-ryhmän lähipäivän luentomuistiinpanot
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valmista tuli!

Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...