Erityispedagogiikka on yksi kasvatustieteen osa-alue, jonka lähitieteitä ovat mm. kielitiede, sosiologia, lääketiede ja psykologia. Erityispedagogiikka on siis todella laaja-alainen ja soveltava tiede. Erityispedagogiikkaa voi opiskella Suomessa usealla eri paikkakunnalla. Opinnoista valmistuvat toimivat yleensä erityisluokanopettajina tai erityisopettajina.
Erityispedagogiikka vastaa erilaisten oppijoiden koulunkäyntiin ja opiskeluun liittyviin haasteisiin. Haasteita voivat aiheuttaa esim. varsinaiset oppimisvaikeudet, sairaudet, kehityshäiriöt (vammaisuus), tarkkaavaisuuden häiriöt, kielen ja kommunikaation vaikeudet, psykososiaaliset häiriöt, mielenterveyden häiriöt sekä lahjakkuuserot. Koulujen ja oppilaitosten tarjoama tuki on nykyään kolmiportaista; yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki.
Ammatillisessa koulutuksessa erityisopetuksen ajatellaan olevan opiskelijakeskeistä tukea, joka tarjoaa joustavia ja yksilöllisiä ratkaisuja erilaisia opetus- ja opiskelijaratkaisuja käyttämällä moniammatillisuutta hyödyntäen. Erityisopetus on tahtotila, joka tarjoaa esteettömiä oppimis- ja toimintaympäristöjä. Erityisopetuksen taustalla on Laki ammatillisesta koulutuksesta, joka takaa erityisopetuksen saamisen sairauden, vamman tai muun syyn perusteella. Erityisopetukseen liittyy paljon omia käsitteitä. Niistä tiivistetysti seuraavaksi:
HOPS= Henkilökohtainen opintosuunnitelma on opiskelijan itsensä rakentama suunnitelma opintojen etenemisestä aikatauluineen ja tavoitteineen. Jää pois käytöstä reformin myötä 1.1.2018.
HOJKS=Henkilökohtainen Opetuksen Järjestämistä Koskeva Suunnitelma tukee opiskelijan HOPS-asiakirjaa erityisen tuen suunnitelman muodossa sisältäen erityisiä opetus- ja ohjausjärjestelyjä. Tähän asiakirjaan voidaan kirjata opiskelijan tarvitsemat toimenpiteet kuntoutumiseen, työllistymiseen jne. liittyen. HOJKS laaditaan yhdessä opiskelijan, tarvittaessa huoltajien, opettajan ja opiskeluhuollon asiantuntijoiden kanssa. Reformin (1.1.2018) myötä myös tämä asiakirja jää pois käytöstä.
HOKS= Henkilökohtainen Osaamisen Kehittämisen suunnitelma. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä tuleva uudistus, joka pitää tarvittaessa sisällään aiempien HOPS- ja HOJKS-asiakirjojen tietojen lisäksi mahdolliset erityisen tuen toimenpiteet.
ERIYTTÄMINEN= Eriyttäminen tarkoittaa kaikkia niitä pieniä pedagogisia toimenpiteitä, joilla opiskelijan oppimista voidaan helpottaa. Näitä ovat esim. kirjallisen materiaalin karsiminen ja tarvittaessa selkokielistäminen, tenttimismuotojen vaihtaminen kirjallisesta suulliseen tms.
MUKAUTTAMINEN= Mukauttaminen tarkoittaa opetuksen vaatimuksien ja oppimistavoitteiden muuttamista, mukauttamista, vastaamaan opiskelijan omia kykyjä. Mukauttamista voidaan tehdä esim. pelkästään yhdessä oppiaineessa, jos näyttää, että alinta osaamistavoitetta (T1) ei muuten saada kasaan.
VALMA= Koulutustakuun 2013 tarjoamaa Ammatillista erityisopetusta eli ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus, joka on suunnattu vielä omaa koulutusalaansa etsiville nuorille, koulutuksen ulkopuolelle jääneille nuorille sekä esim. maahanmuuttajille suunnattua koulutusta.
TELMA= Samaisen koulutustakuun tarjoamaa erityisopetusta erillisissä ammatillisissa erityisoppilaitoksissa erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille. Tarkoittaa työhön ja itsenäiseen elämään valmentavaa koulutusta.
SORA= Tarkoittaa lainsäädäntöä, joka mahdollistaa oppilaitosten helpomman puuttumisen opiskelijan alalle sopimattomuuden vuoksi. SoRa-säädökset parantavat opiskelun turvallisuutta sekä myöhemmin työelämän turvallisuutta.
Opettaja pystyy omassa työssään huomioimaan monia asioita helpottamaan erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan oppimista. Opettaja pystyy vaikuttamaan oppimisympäristöön, erilaisiin oppimistapoihin ja opetusmateriaaliin pedagogisa valintoja tekemällä. Oppilastuntemus on tärkeässä roolissa sekä yhteistyö muiden opettajien ja tarvittaessa muiden asiantuntijoiden ja ammattilaisten kanssa.
Lähteet:
* https://prezi.com/view/5dJoRLLZ86cFGfyY2CWI/
* https://avoin.korppi.jyu.fi/kotka/course/student/generalCourseInfo.jsp?course=219359
* Tiiu Tenno/Iiris Happo, Erityispedagogiikan luentomuistiinpanot
* https://www.oaj.fi/cs/oaj/kolmiportainen%20tuki3
* http://www.oph.fi/download/170668_koulutuksen_jarjestajille_keinoja_puuttua_opiskeluun_soveltumattomuuteen.pdf
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Valmista tuli!
Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...
-
Tarkastele alla olevia kysymyksiä opettajan työn näkökulmasta. 1. Miksi yritykset ovat tärkeitä yhteiskunnalle? Yritykset ovat merkitt...
-
Opiskelijan oppimisprosessin sisällä pitäisi saada strukturoidusti kulkemaan opetuksen punainen lanka eli suunnitelma, joka on mielestäni l...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti