perjantai 14. heinäkuuta 2017

Kirjallisuuskatsaus, osa 2

Käsittelyssä tällä kertaa Lassi Pruuki: Ilo opettaa (2008)

 Ilo opettaa


Mikä kirja! Tällaista olen etsinyt ja tällaista tietoa odottanut! Tällaista kirjaa oikein ahmii, eikä malttaisi lopettaa! Voi, kuinka sormet syyhyävätkään jo syksyn opetustuokioita silmällä pitäen! Puhumattakaan tulevasta opetusharjoittelusta!

Toki tämäkin opus pohjautuu teoreettisen tiedon varaan, mutta muu osa onkin pelkkää asiaa! Ehkä tässä teoreettisen tietotulvan aallokossa itsellekin jossain vaiheessa selkiytyy, mihin teoriaan oma käsitykseni oppimisesta pohjautuu.

Tässä kirjassa kerrotaan osittain myös konkreettisten, opetustyössä esiin nousseiden esimerkkien (välihuomautusten) avulla mm. opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyviä asioita ja vinkkejä. Ja, kuinka iloinen olinkaan, kun kirjasta löytyi kokonainen kappale Kirjoittamiseen perustuvista työtavoista! Sain lisävahvistusta (itsevarmuutta ammattiosaamiselleni) anomalleni hyväksynnälle aiemmin suorittamastani Luova kirjoittaminen-kurssista.

Kirjassa puhuttiin opetuksen työtapana sosiaalimuodoista, termistä, johon en ole aiemmin törmännyt. Tällä tarkoitettiin tapaa, jolla opiskelijat ovat ryhmittyneet (konkreettisesti) opetustilassa tulevaa opetustuokiota varten. Tämmöiselläkin pienellä asialla on merkitystä opiskelijalle jo heti luokkatilaan astuessaan. Siitä, miten opetustilan tuolit ja pöydät on järjestetty, pystyy tekemään jo melko paljon johtopäätöksiä tulevasta. En ole tätä(kään) asiaa koskaan näin tarkasti itse ajatellut. Sosiaalimuotoinen työtapa jaetaan kirjan mukaan suurryhmä-, pienryhmä-, pari-, ja yksilötyöskentelyyn.

Muuten opetusmenetelmät oli jaettu kirjassa seuraavasti: puhumiseen perustuvat työtavat, kirjoittamiseen perustuvat työtavat, kuvat ja musiikki opetuksessa sekä toiminnalliset menetelmät. Jokaisesta aihealueesta oma laaja, kattava kappaleensa esimerkkeineen. Lopussa oli vielä oma kappaleensa opetuksen ja oopimisen arviointiin. En ala näitä opetusmenetelmiä tässä katsauksessa tarkemmin avaamaan. Mielestäni tässä kirjassa oli jollain tavalla helpommin ja toisaalta syvemmin selitetty erilaisten opetusmenetelmien käyttöä ja niiden toimivuutta eri tilanteissa verrattuna aiempiin lähteisiini opetusmenetelmien käytöstä.

Tätä kirjaa on helppo lukea ja esimerkkeihin on helppo samaistua. Esimerkit tuntuvat todelta ja aidoilta tilanteilta. Selkeän jaottelun ansiota on, että kirjan sisältöön on helppo palata ja löytää kaipaamansa tieto nopeasti. Voisin hyvin kuvitella käyttäväni tätä teosta erityisesti tulevan ammatillisen opettajan urani alkuaikoina. Voin lämpimästi suositella tätä kirjaa perusteoksena ensimmäisiä oppitunteja suunnittelevalle opettajalle / ohjaajalle.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valmista tuli!

Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...