maanantai 31. heinäkuuta 2017

Turvallisuusosaaminen 3: Turvallinen arki

3.1 Kiusaaminen

Opettaja tulee tilanteeseen täysin ulkopuolisena ja mielestäni inhottavalla äänensävyllä ja katseella sekä eleillä jo syyttää opiskelijaa sotkemisesta. Olisiko tilannetta voinut lähestyä enemmän huumorin kautta? Olisi myös voinut kysyä toisilta opiskelijoilta, ovatko he nähneet tai kuulleet mitään? Opettaja ei anna opiskelijalle kunnolla aikaa vastata/puolustautua.

3.2 Sairaskohtaus

Opettajalla olisi hyvä olla opiskelijoiden terveydentilasta edes jonkinlainen ennakkotieto ennen yhteistä juoksulenkkiä. Talvi + pakkanen + juoksu + mahdollinen astma = todella huono yhtälö! Tämäkin perustieto olisi hyvä pitää mielessä. Itse olisin kyseisessä tilanteessa juossut opiskelijoiden takana tai ainakin hitaimpien rinnalla. Tässä oli niin pieni porukka kyseessä, että reittiohjeiden huutelu olisi varmasti onnistunut takaakin.

Opettaja teki väärin, kun ei kunnolla edes kääntynyt katsomaan oppilaan suuntaan, kun tämä huusi, ettei jaksa. Tässä tilanteessa osoitan syyttävällä sormella kyllä opiskelijakavereitakin, jotka eivät tilanteeseen puuttuneet!  Ja, eikö opettaja oikeasti kuullut poikien jutustelua?

3.3 Tulipalo

Opettajan virheet alkoivat auton parkkeeraamisesta väärin Pelastustieksi merkitylle alueelle. Opettajalla pitäisi olla tietoa mahdollisen tulipalon varalta, miten poistutaan ja minne. Opettajan olisi pitänyt ensinnäkin tarkistaa käytävä, olisiko sieltä ollut edes turvallista poistua. Opettajan pitäisi toimia johtajana ja rauhoitella opiskelijoita. Kun palohälytys tulee, ei mitään tavaroita voi jäädä keräilemään!

Opiskelijoilla pitäisi olla poistumisharjoitusten kautta tieto siitä, mihin kokoonnutaan koulun ulkopuolella. Opiskelijat olivat tässä tilanteessa paloautojen tiellä. Luokkatiloista tulisi poistua opettajajohtoisesti, opettajan pitäessä porukan kasassa ja poistuen luokasta viimeisenä varmistuen siitä, että tila on tyhjä ja jättää sitten ovi auki.

Uudessa koulussa, uutena työntekijänä tämmöinen tilanne voi aivan hyvin tulla eteen. Olisi tärkeää itse huomioida perehdytysvaiheessa varautuminen tulipaloon, mikäli sitä ei esiin muuten tule. Omissa työpaikoissani olen onneksi ollut poistumisharjoituksissa mukana ja tieto poistumisjärjestyksestä, kokoontumispaikasta ym. ovat näin tulleet tutuiksi. Aikuiskoulutuksissa ollessani kyseisiä harjoituksia ei ole tullut kohdalle eikä asioista ole mainittu missään vaiheessa.

3.4 Uhkatekijä

Tärkein tekijä uhkatilanteissa on ennakointi. Se perustuu opiskelijatuntemukseen ja siihen, että osaa "haistella" tilanteita ja lukea mahdollisia ilmassa leijuvia merkkejä tulevasta aggressiosta. Tässä tilanteessa opiskelijan kiusaamiseen olisi pitänyt puuttua jo aikaisemminkin.

Itselleni jo pelkkä opiskelijan ulkoinen olemus heijastelee vaaraa siitä, että kaikki ei ole kohdallaan. Olisin antanut opiskelijan olla ja istua omissa oloissaan oppitunnin loppuun ja yrittänyt sitten saada kontaktia häneen, muiden lähtiessä/lähdettyä. Olisi voinut myös pyytää muita opiskelijoita hetkeksi käytävään ja jutella pikaisesti tilanteesta "syrjäänvetäytyjän" kanssa ja tarvittaessa jatkaa jutustelua hänen kanssaan myöhemmin tai ohjata hänet vaikka kuraattorin juttusille.

Opiskelijaa ei kannattaisi noin voimakkaasti ottaa silmätikuksi ja koko muun luokan kuulleen kuulustella ja lisäksi vielä uhata mahdollisilla jatkotoimilla.

3.5 Tietoturva

Kuka oikeasti nykypäivänä antaa omia avaimiaan opiskelijoille? Vaikka, toisaalta ei ole suurta merkitystä avaako opiskelijalle oven vai antaako koko avainnipun. Opettajan olisi kuitenkin pitänyt jäädä odottamaan, että opiskelija hakee unohtamansa tavarat. Tietoturvariski kohdistui tässä tapauksessa kaikkiin opiskelijoihin, ei pelkästään opettajaan.

Välituntien ajaksi olisi hyvä kirjautua ulos koneilta, kaiken varalta. Enkä jättäisi opettajana mitään henkilökohtaisia tavaroitani luokkaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valmista tuli!

Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...