lauantai 1. heinäkuuta 2017

Verkkotapaamisen antia

Metamalli case-tapausten käsittelyä varten ennalta annetuista näkökulmista

Perustietoja mallista:
Metamalli: sisältää tunnettujen pedagogisten mallien ja menetelmien työtapoja

Laajuus: opetuskerta, tarvittaessa toistot voidaan ketjuttaa ja mallia voidaan laajentaa kasvattamalla ryhmätyövaihetta (pituus ja ryhmän työskentelykerrat)

Vaati opettajalta esivalmisteluja: kyllä

Opiskelijoiden lähtötaso: edellyttää hyvän tietopohjan käsiteltävästä aiheesta

Pääasiallinen menetelmä: ryhmätyöskentely

Konteksti: lähiopetus tai opetus soveltavaa videoneuvotteluteknologiaa käyttäen

Työkalut: Padlet ja muu soveltava yhteisöllisen kirjoittamisen työkalu

Osaamisperusteisuus: opiskelijoiden osaaminen tulee näkyväksi työskentelyssä ja työskentelymalli edesauttaa osaamisen automaattista dokumentointia

Pedagogiset lähtökohdat:
Tämä pedagoginen malli on laadittu käsiteltävästä aiheesta riittävää omakohtaista kokemusta ja taustatietoja omaavalle kohderyhmälle. Malliin voidaan liittää ennakkotehtävä aiheesta, joka valmentaa kohderyhmää case-tapauksen käsittelyä varten ja tasoittaa lähtötasoa.

Pedagogisen mallin tavoitteena on organisoida opetus- ja oppimistapahtumia, siten että oppiminen etenee pedagogisesti taidokkaasti ja strukturoidusti. Mallin taustalla vaikuttaa tämän hetkinen ymmärrys oppimisen luonteesta ja osaamisperusteisuuden roolista opettamisessa ja oppimisessa.

Mallin pedagoginen käsikirjoitus oppimistilanteiden ja oppimista edistävien tehtävien vaiheistamista pienempiin osiin: 

Esivalmistelut (opettaja)
Case-tekstien valmistelu ja tulostus, jos ei käytetä verkkomateriaalia
Tarkastelunäkökulmien laatiminen ja tulostaminen, jos ei käytetä verkkomateriaalia
Avauksen valmistelu

Opetuspäivän kulku:
Alustus
Trigger 5-10 min (video, teoria/motivaatioherättäjä/muu alustus opettajan toimesta)

Ryhmätyö
Jakautuminen 4-5 hengen ryhmiin
Työskentelyä omasta näkökulmasta vähintään 20 min.
Koonti Padletille ym. (väh 20 min.), Opettaja jakaa koontityökalun linkin opiskelijoille verkossa

Padletin sisällön koonti (opettajan päättämällä tavalla joko yhdessä tai koonti jää seuraavan tehtävän ennakkotehtäväksi)

 Mallin kuvaus perustuu Tiiun ja Sipen verkkokeskusteluun 30.6.2017



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valmista tuli!

Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...