Perustietoja mallista:
Metamalli: sisältää tunnettujen pedagogisten mallien ja menetelmien työtapoja
Laajuus: opetuskerta, tarvittaessa toistot voidaan ketjuttaa ja mallia voidaan laajentaa kasvattamalla ryhmätyövaihetta (pituus ja ryhmän työskentelykerrat)
Vaati opettajalta esivalmisteluja: kyllä
Opiskelijoiden lähtötaso: edellyttää hyvän tietopohjan käsiteltävästä aiheesta
Pääasiallinen menetelmä: ryhmätyöskentely
Konteksti: lähiopetus tai opetus soveltavaa videoneuvotteluteknologiaa käyttäen
Työkalut: Padlet ja muu soveltava yhteisöllisen kirjoittamisen työkalu
Osaamisperusteisuus: opiskelijoiden osaaminen tulee näkyväksi työskentelyssä ja työskentelymalli edesauttaa osaamisen automaattista dokumentointia
Pedagogiset lähtökohdat:
Tämä pedagoginen malli on laadittu käsiteltävästä aiheesta riittävää omakohtaista kokemusta ja taustatietoja omaavalle kohderyhmälle. Malliin voidaan liittää ennakkotehtävä aiheesta, joka valmentaa kohderyhmää case-tapauksen käsittelyä varten ja tasoittaa lähtötasoa.
Pedagogisen mallin tavoitteena on organisoida opetus- ja oppimistapahtumia, siten että oppiminen etenee pedagogisesti taidokkaasti ja strukturoidusti. Mallin taustalla vaikuttaa tämän hetkinen ymmärrys oppimisen luonteesta ja osaamisperusteisuuden roolista opettamisessa ja oppimisessa.
Mallin pedagoginen käsikirjoitus oppimistilanteiden ja oppimista edistävien tehtävien vaiheistamista pienempiin osiin:
Esivalmistelut (opettaja)
• Case-tekstien valmistelu ja tulostus, jos ei käytetä verkkomateriaalia
• Tarkastelunäkökulmien laatiminen ja tulostaminen, jos ei käytetä verkkomateriaalia
• Avauksen valmistelu
Opetuspäivän kulku:
Alustus
• Trigger 5-10 min (video, teoria/motivaatioherättäjä/muu alustus opettajan toimesta)
Ryhmätyö
• Jakautuminen 4-5 hengen ryhmiin
• Työskentelyä omasta näkökulmasta vähintään 20 min.
• Koonti Padletille ym. (väh 20 min.), Opettaja jakaa koontityökalun linkin opiskelijoille verkossa
• Padletin sisällön koonti (opettajan päättämällä tavalla joko yhdessä tai koonti jää seuraavan tehtävän ennakkotehtäväksi)
Mallin kuvaus perustuu Tiiun ja Sipen verkkokeskusteluun 30.6.2017
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti