Aivan samalla tavalla kuin koulujen TKI-toiminta sisältää kansainvälisiä osia, myös koulujen arkeen kuuluu globalisaation myötä yhä enemmän kansainvälistyminen. Ammatillisen koulutuksen kansainvälisyystoiminnan tavoitteena on lisätä ja tukea kansainvälistä osaamista niin opettajien, opiskelijoiden kuin muunkin henkilöstön osalta. Kansainvälistyminen on liitetty tiiviisti myös ammattikorkeakoulujen strategiseen toimintaan.
Kansainvälisyys voi tarkoittaa kansainvälistä toimintaa omassa oppilaitoksessa esim. kansainvälistä ystäväperhetoimintaa, kieli- ja kulttuuriopetusta, vieraskielistä opetusta, erilaisia tapahtumia ja matkoja sekä kansainvälisiä koulutusohjelmia ja opetusjaksoja. Oppilaitoksen ulkopuolella kansainvälisyys voi pitää sisällään mm. opiskelijoille suunnattuja harjoittelujaksoja ja vapaaehtoistyötä, opettajille järjestettyjä vierailuja ja konferensseja sekä muulle henkilöstölle tarkoitettuja koulutusjaksoja ja Benchmarking-vierailuja.
Kansainväliseen toimintaan kuuluu vahvasti korkeakoulutuksen yhdenmukaistaminen Euroopan alueella, joka mahdollistaa ja helpottaa opiskelijoiden ja työntekijöiden liikkumista Euroopassa. Tätä varten on kehitetty Bolognan prosessi. Ammatillisen koulutuksen vastaava kansainvälinen järjestelmä on EVCET. Näillä toimilla halutaan "kasvattaa eurooppalaisen korkeakoulutuksen kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta muihin maanosiin nähden". http://www.arene.fi/fi/ammattikorkeakoulut/kansainvalisyys
Opiskelijana minua kaikista lähimpänä kansainvälisen toiminnan osalta on opetusharjoittelun suoritusmahdollisuus ulkomailla. Oulun ammatillisella opettajakorkeakoululla on useita yhteistyökouluja eri puolilla maailmaa. Opiskelijavaihtoa varten on olemassa esim. Erasmus-vaihto. Ohjelma tukee opiskelijan 3kk-12kk kestävää harjoittelua kaikissa EU-maissa. Näiden lisäksi on pitkä lista myös EU:n ulkopuolisia sopimusmaita. Lyhyempiä (2vkoa-3kk) harjoittelujaksoja varten voi hakea avustusta suoraan oamkilta.
Tulevana opettajana en poissulje mahdollisuutta kokeilla joskus kansainvälisen yhteistyön vaihtoehtoja oman opetustyön kehittämiseksi. Kansainvälisyystoiminta helpottaa, laajentaa ja vahvistaa omalta osaltaan myös TKI-toimintaa. Kansainvälinen työskentely mahdollistaa erilaisissa projekteissa toimimista. Tietysti se laajentaa ja avartaa myöskin opettajan maailmankatsomusta ja luo perspektiiviä tarkkailla omaa ja toisten opettajien työskentelyä. Kielitaidon karttumista ei voi myöskään väheksyä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Valmista tuli!
Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...
-
Tarkastele alla olevia kysymyksiä opettajan työn näkökulmasta. 1. Miksi yritykset ovat tärkeitä yhteiskunnalle? Yritykset ovat merkitt...
-
Opiskelijan oppimisprosessin sisällä pitäisi saada strukturoidusti kulkemaan opetuksen punainen lanka eli suunnitelma, joka on mielestäni l...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti