keskiviikko 28. kesäkuuta 2017

Vapaasti valittavat opinnot / Luova toiminta

Olen aiemmissa opinnoissani suorittanut mm. seuraavanlaisia kursseja, joista koen olevan hyötyä myös ammatillisen opettajan työssä. Esitän tunnustettavaksi ammatilliseen opettajakoulutukseeni, vapaasti valittaviin opintoihin liittyen seuraavia opintoja ja niihin liittyvää osaamistani: Luovan toiminnan menetelmien käyttö ohjaus- ja opetustyössä.  


Draamakasvatuskurssin (1op = 35h) osaamistavoitteena oli "hyödyntää draamakasvatuksen menetelmiä ohjaustyössä ja edistää niiden käyttöä työyhteisössä".

Draamakasvatus-kurssin sisältöön kuului erilaisia draamakasvatuksen menetelmiä kasvun, kehityksen ja oppimisen tukena. Näitä menetelmiä olivat mm. tekstiin perustuva teatteriesitys, ilmaisukasvatuksen keho-ja ääni-improvisaatio, tanssi- ja liikeimprovisaatio, soveltavan teatterin teematyöskentely, tarinateatteri ja sosiodraama. Lisäksi kurssin sisältöön kuului asiakkaan tukeminen ilmaista itseään draaman keinoilla sekä oman alan muiden ammattilaisten ohjaaminen ja tukeminen draaman menetelmien käytössä.

Itse otin käyttööni näyttöjaksolla draamakasvatuksesta erilaisia harjoituksia oppilasryhmään tutustuessani. Näitä samoja harjoituksia voisin hyvin kuvitella käyttäväni myös ammatillisen opettajan työssä isommillakin opiskelijoilla. Lisäksi draamakasvatuksen harjoituksista voisin ajatella käyttäväni erilaisia aisteihin liittyviä harjoituksia sekä kontakti-ja luottamusharjoituksia. Draamaa voisi käyttää ihan opetusmenetelmänä aitojen / haastavien / asianmukaisten työtilanteiden harjoitteluun. 

Luovan kirjoittamisen (1op = 35h) osaamistavoitteet: osaa hyödyntää luovan kirjoittamisen menetelmiä ohjaustyössään ja edistää niiden käyttöä työyhteisössään.

Kurssin sisältöön kuului luovan kirjoittamisen menetelmät kasvun, kehityksen ja oppimisen tukena. Lisäksi luovan kirjoittamisen keinojen (mm. sadut, lorut, runot, omat tarinat) soveltaminen sekä asiakkaan tukeminen kyvyssä ilmaista itseään kirjoittamalla, unohtamatta oman alan muiden ammattilaisten ohjaamista ja tukemista luovan kirjoittamisen menetelmien käytössä.

Lähiopetuksessa käytimme monenlaisia harjoituksia esim. rimakauhun poistamiseksi tyhjän paperin edessä, testasimme makuaistia ja kirjoitimme siitä sekä teimme pienimuotoisia runoharjoituksia. Näyttöjaksolla käytin kuvista kirjoittamista opettajan etukäteen vinkkaamaan aiheeseen liittyen. Erityisen onnistunut veto oli aiheeseen virittäytyminen! Tämä oli ehkä tärkein asia, jonka kurssilta opin: irti arjesta esim. musiikkia kuuntelemalla ennen kirjoittamisen aloittamista.

Ammatillisen opettajan työssä koen erityisen tärkeäksi itsensä ilmaisemisen nimenomaan kirjoittamalla. Nykyajan ihmiset ovat vieraantuneet kynä-paperi-menetelmästä. Harvat enää kirjoittavat esim. päiväkirjaa manuaalisesti. Haluaisin ohjata opiskelijoita kirjoitustyöhön esim. terapiakäytössä. Kirjoittamalla oppii itsetuntemusta ja tarinat kumpuavat syvältä muistoista. Kirjoittamalla pystyt tuomaan näkyväksi asioita, joita et välttämättä haluaisi ääneen sanoa.

Omissa fysioterapeutti-opinnoissa kirjoitin maturiteetin ja tällaisiin kirjoitustöihin (miksei pienempiinkin) olisi hyvä harjoitella kirjoittamista, että kirjoituksessa (mm. koevastauksissa) on jonkunlainen juoni. Tuleville opekollegoille ajattelisin tällaisesta kurssista olevan hyötyä mm. arviointien kirjoittamisessa oppilaille. Sanavalinnat, metaforien käyttö ja kielellä leikittely auttavat, helpottavat  ja monipuolistavat opiskelijoille annettavaa palautetta heidän töistään.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valmista tuli!

Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...