Arviointi pohjautuu
aina tarkasti ennalta määrättyihin, tiedossa oleviin arviointikriteereihin.
Arviointiprosessissa toteutuu opiskelijoiden oikeudenmukainen ja tasavertainen
kohtelu kunkin opiskelijan omien ansioiden perusteella. Yhtenä tärkeänä lisänä
tässä prosessissa olisi hyvä olla yleinen huolenpito opiskelijasta; kannustus,
tuki ja ymmärrys.
Arviointi perustuu
osaamisen osoittamiseen. Osaaminen tarkoittaa jonkin asian tietämistä
(tunnistaa, löytää, listaa, toistaa, selittää, tiivistää, kuvaa ja luokittelee),
soveltamista (valitset, käytät, lasket, ratkaiset, arvioit, vertailet ja
analysoit) ja kehittämistä (suunnittelet, muokkaat, kehität, yleistät,
päättelet, perustelet ja suosittelet). (Bloomin taksonomia)
Arvioinnilla tähdätään
siihen, että opiskelija toimisi tutkinnon tavoitteiden ja
ammattitaitovaatimusten mukaisesti. Arvioinnissa on erittäin tärkeää se, että
opiskelija on tietoinen siitä, mitä hänen tulee osata ja miten.
Mitä- kysymyksen vastaus löytyy yleisesti kunkin opintojakson osaamistavoitteista
(AMK) ja/tai ammattitaitovaatimuksista (II-aste). Se, miten
osaaminen osoitetaan löytyy opintojakson arviointikriteereistä. Myös aiemmin
hankittua osaamista voidaan arvioida ja tunnistaa vertaamalla sitä tietyn
tutkinnon osan tai opintojakson vaatimuksiin.
Arviointi voi olla
luonteeltaan formatiivista tai summatiivista. Formatiivinen
arviointi on opiskelijan jatkuvaa arviointia, joka edistää oppimista. Formatiivista
arviointia tapahtuu koko oppimisprosessin ajan ja se toimii omalta osaltaan
jopa yhtenä opetusmenetelmänä. Summatiivinen arviointi puolestaan on
opiskelun lopputuloksen arviointia. Sen avulla varmistetaan riittävien tietojen
ja taitojen taso. (Lindblom-Ylänne, S., Nevgi, A. (toim.) 2002:
Yliopisto-opettajan käsikirja WSOY)
Opintojakson arvioinnin
ja oppimisesta annettavan palautteen tulisi kulkea aina linjassa
opetuksen sekä osaamistavoitteiden ja ammattitaitovaatimusten kanssa. Arviointi
tai palaute ei ole koskaan itseisarvo tai päätarkoitus. Tavoitteena ei ole
pelkkä opiskelijan taitotason määritteleminen vaan opiskelijan oppimaan
ohjaaminen. Arviointia ja palautetta voidaan antaa koko opintojakson ajan eri
yhteyksissä.
Arviointia miettiessä
ei saisi unohtaa opiskelijan itsearviointia. Myös opiskelijan itsearviointi eli
reflektio perustuu selkeisiin, konkreettisiin ja esillä sekä tiedossa oleviin
arviointiperusteisiin. Oman oppimisen pohtiminen on tärkeä taito ja siihen
pitää opetella. Hyviä apuvälineitä tähän tarkoitukseen ovat mm.
oppimispäiväkirjat ja blogin pitäminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti