maanantai 13. marraskuuta 2017

Vapaasti valittavat opinnot/ Hyvinvoinnin ja osallisuuden tukeminen ja edistäminen

Olen suorittanut Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen erikoisammattitutkinnossa ao. opintoja yhteensä 7 opintoviikon edestä. Myös tulevassa ammatillisen opettajan työssä työskentelen nuorten, nuorten aikuisten ja aikuisten kanssa, joilla kaikilla on oman fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen kanssa myös opintoihin heijastelevia haasteita. Ihmisen elämänkaaren varrelle sattuvien kehitystehtävien- ja haasteiden tunnistaminen, ymmärtäminen ja tarpeen vaatiessa niitä tukevien toimenpiteiden tarjoaminen opiskelijalle on osa ammatillisen opettajan työtä. 

Aiempien opintojeni myötä (ja koulumaailmassa karttuneen työelämäkokemuksen myötä) olen saanut hyvät pohjatiedot, jotka varsinaisen ammatillisen opettajakoulutuksen kanssa vahvistavat ammatillista osaamistani opiskelijan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa. Olen lisäksi suorittanut AVEKKI-koulutuksen, 14.12.2013. 

Pyydän kohteliaasti alla luetellun perusteella hyväksyttäväksi ammatillisen opettajan, "muu ammatillinen osaaminen", opintoihin liittyen 4 opintopisteen arvosta.

Hyvinvoinnin ja osallisuuden tukeminen ja edistäminen
Ammattitaitovaatimukset: 
Tutkinnon suorittaja osaa:
  • toimia ja ohjata muita alansa työntekijöitä asiakkaan kasvun ja kehityksen tukijana
  • kehittää osallisuutta tukevaa toimintaympäristöä koulunkäynnin ja opiskelun eri vaiheissa
  • kehittää asiakkaiden psyykkistä hyvinvointia edistävää toimintaympäristöä
  • osaa toimia ammattieettisesti.

Fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen tukeminen:

Hyväksytyn suorituksen kriteerit
  • havainnoi aktiivisesti asiakkaan kehitystä, tunnistaa tuen tarpeita ja vastaa tuen tarpeisiin asiakaslähtöisesti ja ikätason mukaisesti työyhteisössään
  • hyödyntää työssään kehityspsykologista tietoa kasvun ja kehityksen tukemisessa kehityksen eri vaiheissa
  • hyödyntää työssään erityispedagogista osaamistaan asiakkaan kasvun ja kehityksen yksilölliseen tukemiseen
  • organisoi tarkoituksenmukaisesti muiden saman alan työntekijöiden työtehtäviä työyhteisössään asiakkaan tuen tarpeet huomioon ottaen
  • toimii esimerkkinä ja vertaistukena oman alansa työntekijöille lapsen, nuoren ja aikuisen tukemiseen ja ohjaukseen liittyvissä kysymyksissä.

Nuorten tarpeiden tunnistaminen ja tukeminen:

Hyväksytyn suorituksen kriteerit
  • tukee nuoren kasvua ja kehitystä ottaen huomioon yksilölliset vahvuudet ja tuen tarpeet
  • ottaa huomioon nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät vaikeudet ja puuttuu nuoren riskikäyttäytymiseen
  • ottaa toiminnassaan huomioon nuorten koulunkäyntiin ja oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja edistää toiminnallaan toimintaympäristöä nuoren oppimista tukevaksi
  • hyödyntää työssään asianmukaisesti nuorisokulttuurin ja median tuntemustaan
  • vakiinnuttaa toimintaan soveltuvia oppimista tukevia menetelmiä työyhteisössään.

Nuoren aikuisen tuen tarpeiden havainnointi ja tukeminen:

Hyväksytyn suorituksen kriteerit
  • tukee tavoitteellisesti nuoren aikuisen oppimisvalmiuksia, itsenäistymistä ja elämänhallintaa
  • puuttuu havaittuun syrjäytymisriskiin ja ohjaa nuorta aikuista tukipalveluiden käytössä
  • kehittää aktiivisesti oppimista ja elämänhallintaa tukevaa toimintaympäristöä ja vakiinnuttaa hyviä menetelmiä moniammatillisessa yhteistyössä
  • kehittää aktiivisesti yhteistyötä eri verkostojen ja työelämän kanssa

Aikuisen tuen tarpeiden havainnointi ja tukeminen:

Hyväksytyn suorituksen kriteerit
  • arvioi tarvittaessa aikuisen arjenhallintataitoja ja oppimisvalmiuksia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
  • tukee suunnitelmallisesti aikuista itsenäisyyteen ja vastuullisuuteen oppimisessa ja arjen hallinnassa
  • tunnistaa tarvittaessa aikuisen erityiset tuen tarpeet opiskelussa ja elämänhallinnassa ja ohjaa oppimisen tukipalveluiden käytössä
  • tuntee keskeiset sosiaali- ja terveyspalvelut ja ohjaa niiden käytössä
  • vahvistaa aikuisten ohjattavien arjen hallintaa ja oppimista lisääviä toimintatapoja työyhteisössään.

Psyykkisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistäminen:

Hyväksytyn suorituksen kriteerit
  • käyttää työssään myönteistä minäkuvaa ja itsetuntoa tukevia menetelmiä sekä vakiinnuttaa niitä tukevia käytäntöjä työyhteisössä
  • hyödyntää monipuolisesti tietoaan psyykkisen kehityksen häiriöistä eri-ikäisten asiakkaiden kokonaisvaltaisen koulu- tai opiskelupäivän toteutuksessa
  • havainnoi aktiivisesti toimintaympäristönsä kehittämistarpeita ja toimii ratkaisukeskeisesti yhteistyössä kokonaisvaltaisen koulu- tai opiskelupäivän toimijoiden kanssa
  • edistää johdonmukaisesti ryhmätoimintaa sekä turvallista ja erilaisuutta hyväksyvää ilmapiiriä toimintaympäristössään
  • osallistuu asiakkaiden päihteiden käytön ennaltaehkäisyyn ja hyödyntää työssään olemassa olevia verkostoja
  • tunnistaa asiakkaiden päihteiden, huumeiden ja lääkkeiden käytön vaikutukset käyttäytymisessä ja puuttuu asiaan työyhteisössä sovitulla tavalla
  • toimii aktiivisesti ohjaustyön asiantuntijana verkostoissa ja ohjaa oman alansa työntekijöitä asiakkaiden psyykkisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistämisessä.

Psyykkisesti oireilevan lapsen, nuoren tai aikuisen tukeminen:

Hyväksytyn suorituksen kriteerit
  • edistää kokonaisvaltaista koulu- ja opiskelupäivää tukevaa toimintaympäristöä ottaen huomioon yksilön ja ryhmän vahvuudet
  • toimii oman vastuualueensa mukaisesti psyykkisen tuen osalta moniammatillisessa yhteistyössä ja verkostoissa
  • ennaltaehkäisee ongelmatilanteita ja edistää psyykkisesti oireilevien asiakkaiden tilanteen edellyttämiä kasvatus- ja ohjausmenetelmiä
  • käyttää työssään asiakkaan tilanteen kannalta tarkoituksenmukaisia ja sopivia ohjausmenetelmiä
  • toimii aktiivisesti verkostoissa ja ohjaa oman alansa työntekijöitä psyykkisesti oireilevan lapsen, nuoren tai aikuisen tukemisessa sovitulla tavalla.

Haastavissa tilanteissa toimiminen:

Hyväksytyn suorituksen kriteerit
  • hyödyntää tarkoituksenmukaisesti turvallisuussuunnitelmaa riskitekijöiden ennakoinnissa ja edistää turvallista arkea yhteistyössä muiden kanssa
  • puuttuu sovitulla tavalla kiusaamistilanteisiin vastuualueensa toimintaympäristöissä ja edistää osaltaan tilanteiden selvittelyä
  • ennakoi ja ehkäisee väkivaltatilanteita omalla toiminnallaan
  • käyttää asiakkaan ja ympäristön kannalta oikeita ja perusteltuja puuttumisen ja rajoittamisen keinoja
  • huolehtii asiamukaisesti väkivaltatilanteiden jälkitoimista tilanteesta riippuen itsenäisesti tai yhteistyössä verkostojen ja huoltajien kanssa
  • toimii asiantuntijana verkostoissa ja ohjaa oman alansa työntekijöitä haastavissa tilanteissa toimimisessa
   https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/esitys/930361/naytto/tutkinnonosat/975228

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valmista tuli!

Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...