Verkosto-osaamisen käsite tuo mieleeni tuhannella puneella ja solmussa olevan kalaverkon. Asiaan perehtyneenä voin edelleen mieltää kalaverkon tuon käsitteen taustalla, mutta solmut eivät sinne ainakaan tarkoituksellisesti kuulu. Ammatillisen opettajan yhteistyöverkosto on erittäin moniulotteinen, mutta silti samaan aikaan läheinen ja selkeä. Verkostoilla tulisi aina olla yhteinen tavoite. Verkostoja voi luoda toisiin oppilaitoksiin, yrityksiin, yhdistyksiin ja jopa yksityisiin henkilöihin.
Jokaisella koululla ja oppilaitoksella on oma tyylinsä kerätä yhteistyökumppaneiden tietoja erilaisille listoille. Listojen ulkopuolelle jää silti todella paljon eri opettajien henkilökohtaisia kontakteja, joista ei välttämättä halua kaikille kertoa. Yksi syy tähän "pimittämiseen" on se, että verkostoiden luominen on todella henkilökohtainen asia ja niitä luodaan henkilökemioiden ja luottamuksen pohjalta. Tämä syvä ja vahva side on helppo rikkoa yhdellä epäonnistuneella harjoittelijakokelaalla, joka sattuuu aiheuttamaan pientä tai suurta harmia harjoittelupaikassaan.
Pitkään työskennelleen opettajan takataskussa saattaa olla valtava määrä yhteistyökumppaneita, jotka hänen vaihtaessaan työpaikkaa tai eläköidyttyään valuvat hukkaan. Lieköhän kukaan keksinyt tähän vielä ratkaisua, että kontaktit saataisiin jotenkin perittyä? Liian henkilökohtaiset yhteistyösuhteet saattavat aiheuttaa työyhteisössä myös kitkaa eri opettajien välille ja epätasa-arvoisen kilpailuasetelman opiskelijoiden kannalta katsottuna. Liiallinen urautuminen ns. omiin verkoistoihin ei myöskään ole pitemmän päälle kannattavaa.
Tärkeintä antia lähipäivä antoi minulle siinä, että ammatillinen opettaja voi luoda omia verkostojaan ja muodostaa yhteistyökumppaneita lähestulkoon missä vaan. Tilanteet saattavat tulla eteen kaupan kassajonossa tai harrastekurssilla. On tärkeää olla tuntosarvet koholla, kiinnostunut ympäröivästä maailmasta, olla tietyllä tapaa "tyrkyllä". Yritysten avoimien ovien päivät ovat yksi esimerkki uusien kontaktien mahdollisesta syntypaikasta.
Kun mietin omaa tulevaa työtäni ammatillisena opettajana ja omia verkostojani, niin minulla on esimerkiksi paljon suhteita Oulun alueella eri kouluihin, joihin opiskelijoita voisin ohjata. Minulla on myös sote-alalla ja/tai hoitotyössä olevia tuttavia, joita voisin hyödyntää esim. luennoitsijavieraana omalla opintojaksolla. Mahdollisesti myös tutustumiskäyntejä koko opiskelijaryhmälle saattaisin saada sovittua. Oman alani ulkopuolelta olen saanut solmittua valtavasti lisää kontakteja jo pelkästään oman opintoryhmäni sisällä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Valmista tuli!
Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...
-
Tarkastele alla olevia kysymyksiä opettajan työn näkökulmasta. 1. Miksi yritykset ovat tärkeitä yhteiskunnalle? Yritykset ovat merkitt...
-
Opiskelijan oppimisprosessin sisällä pitäisi saada strukturoidusti kulkemaan opetuksen punainen lanka eli suunnitelma, joka on mielestäni l...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti