1) Mitä tarkoittaa TKI-toiminta ammatillisessa- tai korkeakoulutuksesssa?
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta on yksi osa ammattikorkeakoulun tehtävistä opetuksen lisäksi. Se ei kuitenkaan sulje varsinaisen opetuksen osia pois, vaan on erittäin tiiviinä osana ammattikorkeakoulutusta ja sen opetussisältöjä. TKI-toiminta muodostuu erilaisista projekteista, joita toteutetaan yhdessä ammattikorkeakoulujen henkilöstön, opiskelijoiden sekä paikallisten yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa. Oulussa esimerkiksi OAMK:n erikoisosaamista ovat: tulevaisuuden terveys
ja hyvinvointi, energia, luonnonvarat ja ympäristö, älykäs oppiminen,
innovatiiviset tuotteet ja palvelut, yrittäjyys ja uusi liiketoiminta.
2) Mikä on TKI-toiminnan tavoite?
TKI-toiminta on alueellisesti erikoistunutta osaamisen uudistamista,
joka vastaa sekä yhteiskunnan että työ- ja elinkeinoelämän
kehittämistarpeisiin. Sen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa,
käyttäjäkokemuksia, sovelluksia, toimintamalleja, innovaatioita ja
asiantuntijaosaamista.
3) Kuvaa ja analysoi oman alan koulutukseen liittyvä kehittämishanke
Löysin OAMK:n kotisivuilta yhden kehittämishankkeen, joka liippaa aika läheltä omaa sote-alaani tai on ainakin yksi mielenkiintoinen esimerkki. Oulussa on pitkään kehitelty KiddieJam-tanssihanketta kulttuurialan yksikössä. Se on toteutettu Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutuksessa. Tanssikoulu TanssinTahti on ollut aktiivisesti koulutuksessa yhteistyökumppanina ja tämän vuoden alusta ko. yritys on vastannut koulutuksen järjestämisestä. Materiaalia tuotetaan kuitenkin edelleen tiiviisti tanssinopettajakoulutuksen kanssa. KiddieJam-hankkeen avulla tuodaan tanssilajikohtaista materiaalia alle kouluikäisten kanssa työskentelevien ohjaajien ja opettajien ulottuville.
Pikaisen tutustumisen jälkeen hanke vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta ja ajankohtaiselta. Oululaiset tanssijat ovat paljon olleet esillä mm. Tanssii Tähtien kanssa- ohjelmassa ja oululaisen tanssikeskus Citydancen tanssijat ovat saavuttaneet menestystä ainakin valtakunnallisissa kilpailuissa. On hienoa, että lapsille tarjotaan mahdollisuus tutustua ammattilaisen ohjauksessa mm. showtanssiin, streetlajeihin, paritanssiin,
kansantanssiin sekä balettiin unohtamatta luovuutta ja leikkiä.
4) Pohdi opettajan roolia kehittämishankkeissa
Itselläni ei ole henkilökohtaista kokemusta TKI-toiminnasta. Olettaisin kuitenkin, että ammatillisen opettajan on hyvä olla tietoinen alueensa yritystoiminnasta ja erityisvahvuusalueista. TKI-toiminta on luultavasti myös opettajalle hyvä väylä vahvistaa ja kehittää omaa osaamistaan, nykypäivänä digitalisaation avulla myös helposti kansainvälisenkin yhteistyön avulla.
Kehittämishankkeissa mukana oleminen lähentää koulutuksen ja työelämän vastaavuutta ja auttaa myös opetushenkilöstöä pysymään ajantasalla työelämän muutoksissa. Toki ammatillisen opettajan tehtävänä on tuottaa korkealaatuista ammatillista osaamista ja varmistaa siten omalta osaltaan työvoiman saatavuus.
LÄHTEET:
http://www.arene.fi/fi/ammattikorkeakoulut/tki-toiminta
http://www.oph.fi/download
http://www.oamk.fi/fi/tutkimus-ja-kehitys/hankkeet/
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Valmista tuli!
Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...
-
Tarkastele alla olevia kysymyksiä opettajan työn näkökulmasta. 1. Miksi yritykset ovat tärkeitä yhteiskunnalle? Yritykset ovat merkitt...
-
Opiskelijan oppimisprosessin sisällä pitäisi saada strukturoidusti kulkemaan opetuksen punainen lanka eli suunnitelma, joka on mielestäni l...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti