Todennäköisesti paras keino opettajalla yrittäjyyden edistämiseen on yleiseen asenteeseen vaikuttaminen. Ohjataan oppilaita sisäisen yrittäjyyden kehittymiseen. Pyritään vaikuttamaan kannustavassa hengessä yrittäjyyteen, rikkomaan epäluuloja itsensä sairaaksi raatavista pienyrittäjistä. Ongelmanratkaisukyky ja luovuuteen kannustaminen ovat myös hyviä keinoja yrittäjyyshengen luomiseen.
Opettajan tavoitteena tulisi olla yritteliäs ja oma-aloitteinen nuori, jolla on aktiivinen elämänasenne. Lisäksi valmistuvat tarvitsevat tulevaisuudessa sekä elämän että työelämän hallinnan taitoja. Itsetunnon kehittyminen ja omiin taitoihin luottaminen kasvavat ja vahvistuvat opiskelun ohessa tehtävissä ryhmätöissä, harjoitteluissa jne.
Oppilaitos pystyy vaikuttamaan yrittäjyyden edistämiseen vahvoilla työelämän yhteistyöverkostoillaan. Hyvät ja laajat verkostot auttavat opiskelijoita löytämään monipuolisia harjoittelupaikkoja ja sitä kautta tutustuttaa lähiympäristön yritysmaailmaan. Erilaiset yhteiset tapahtumat, vierailut, avoimien ovien päivät ja muut tutustumiskäynnit paikallisiin ja mahdollisesti kauempanakin oleviin yrityksiin helpottavat yhteistyötä. Yhteistyön avulla myös yksittäinen yritys pääsee osalliseksi ja tietoiseksi alueella toimivista verkostoista.
Esimerkiksi ammatillisessa peruskoulutuksessa opetussuunnitelma ottaa huomioon koulutuksen vastaavuuden työelämän osaamistarpeisiin edistäen työllisyyttä ja yrittäjyyttä sekä tukemalla elinikäistä oppimista. Yrittäjyyskasvatus on väline kehittää sekä opetusta että koko oppilaitosta.
Yrittäjän panos opettajan suuntaan voi toimia esim. niin, että yrittäjä ottaa jonkun opiskelijaryhmän omaksi kummiluokakseen ja sitoutuu ohjaamaan ja perehdyttämään opiskelijoita omassa yrityksessään. Yrittäjä voi myös mahdollisuuksien mukaan tarjota omia toimitilojaan ja/tai välineitään ja laitteitaan opiskelijoiden käyttöön. Yrittäjät käyvät myös mielellään kouluissa ja oppilaitoksissa esittelemässä yritystään ja tekemässä sitä tutuksi. Yrittäjät voivat myös toimia ja olla osallisina erilaisissa yrittäjyyskasvatuksen teemapäivissä ja -tapahtumissa.
Yrittäjiltä saa myös arvokasta ja ajankohtaista työelämän tietoa. Tätä tietoa koulut ja oppilaitokset opettajineen voisivat hyödyntää yrittäjyyskasvatuksen oppiympäristöjen ja oppisisältöjen uudistamiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti