Päivä alkoi meidän tiimimme aiheella ohjausteorioista ja erilaisista ohjausmenetelmistä.
Aihe oli mukavasti neljällä jaollinen, joten saimme jokainen jälleen
selkeän, oman osamme työstettäväksi. Tiimivastaavana toimi tällä kertaa
Kalle, joka hoiti hommansa kyllä niin vahvalla ammattitaidolla ja
tietämyksellä, että ihan hirvittää. Voisin aivan täysin kuvitella
istuvani hänen luennollaan. Todellisuudessahan me emme istuisi hänen
luennollaan, vaan aktiivisesti osallistuisimme itse oppimiseen! :)
Käytimme
"pitkästä aikaa" opiskelijoiden teoriapläjäykseen perinteistä paperia,
johon oli koottu neljä ohjausmenetelmää. Teoriaan perehtymisen jälkeen
ryhmiin jako ja case-tapauksen selvittämistä ko. ohjausmenetelmän
pohjalta. Ryhmien tiedot kerättiin tällä kertaa Padlet-sovelluksella.
Palaute kerättiin jälleen Google Forms-työkalun avulla.
Tiimini
onnistui mielestäni hyvin. Aloitus ei mennyt ihan nappiin, koska emme
saaneetkaan erästä kirjaa, johon olisimme halunneet viitata aiheeseen
motivoimiseksi. Plan B:nä Kallen lukemat ohjeet oli palautteessa joku
kokenut liian pitkäksi. Muuten kaikki sujui hyvin, Aikataulussa
pysyttiin ja ehdittiin yhteisesti pohtia eri menetelmien soveltuvuutta.
Samalla eri menetelmien erot tulivat selviksi. Joku oli kommentoinut,
että esityksestä heijastui neljä eri menetelmää, neljän eri ihmisen
tekemänä, eri lähteistä ym. Mielestäni se ei vaikuttanut lopputulokseen
oppimista hidastavasti. Omaan osaani olin tällä kertaa jostain syystä
tyytyväisempi kuin ensimmäisellä kerralla, huolimatta siitä, että en
ollut tyytyväinen saamaani numeeriseen ohjauspalautteeseen. Täytyy siis
ensi kerralla miettiä laadullinen palaute, jossa saisi enemmän vinkkejä
tulevaisuutta varten.
Seuraava aihe olikin sitten
semmoinen pommi kaikkea uutta, että oksat pois! Saimme kokea videointiin
liittyviä haasteita sekä draaman käyttöä opetusmenetelmänä. Oppitunnin
aihe oli Ryhmä opettajan ja yksilöiden voimavarana. Opetustuokioon
varattu aika riitti kuin riittikin kahden reilun minuutin pituisen
videon tekemiseen ja katselemiseen. Varsinainen teoriaosuus jäi
mielestäni kyllä hieman puutteelliseksi. Keskustelimme kyllä oman
videointiryhmäni kanssa kiusaamisesta koko laajuudessaan, mutta jotenkin
koin sen varsinaiseen aiheeseen liittymättömäksi. Olisin kaivannut
faktatietoa ryhmädynamiikasta, ryhmän muodostumisprosesseista jne.
Videointi
opetusmenetelmänä on melkoisen haasteellinen. Kuvauspaikka ensinnäkin
kannattaa miettiä tarkkaan ja tietysti jonkunlainen käsikirjoitus.
Kaikilta videolta näkyviltä pitää olla suostumus ensinnäkin videointiin,
mutta myös videon jakamiseen, näyttämiseen ja säilyttämiseen liittyen.
Minua jäi henkilökohtaisesti hieman harmittamaan, että meidän
tuotoksemme nyt sitten jouduttiin poistamaan yhteisestä arkistosta. Jos
edes miettisin omassa opetustyössäni videointia opetusmenetelmänä,
keräisin ehkä kurssin/jakson alussa oppilailta suostumuksen/halukkuuden
videointiin liittyen.
Opettaja työyhteisön jäsenenä-
aiheesta jäi päällimmäisenä mieleen alaistaidot. Hyvin usein puhutaan
työssäviihtymisen ja työssäjaksamisen yhteydessä esimies- ja
johtamistaidoista. Ollaanko unohdettu alaistaidot? Miten olla hyvä
työntekijä? Miten olla tuottava työyhteisön jäsen? Miten olla pidetty
työkaveri? Vastaukset näihin kysymyksiin liittyvät hyvin kiinteästi myös
työhyvinvointiin.
Moniammatillisuus on minulle tuttua
molemmista ammateistani ja ammatiryhmiä, joiden kanssa olen
työskennellyt ovat mm. opettajat, kuraattorit, kouluterveydenhoitajat,
rehtorit, seurakunnan työntekijät, erityisopettajat,psykologit,
työterveyshoitajat, työterveyslääkärit ja työterveyspsykologit sekä
tietysti omat kollegat. Ainoa asia, mitä jäin pohtimaan on se, että
kuinka paljon ammatillisella opettajalla on verkostoa ympärillään esim.
alakoulun opettajaan verrattuna? Luultavasti ainakin yrittäjiä ja toisia
oppilaitoksia ehkä enemmän...
Opetusvälineenä
pienryhmien keskustelujen keräämiseksi oli sähköinen posteri-menetelmä.
Se kyllä vaan valitettavasti jäi minulle hieman vieraaksi, sillä en
ollut itse koneella kirjurina. Täytyy perehtyä siihen tarkemmin
itsenäisesti. Se vaikutti kuitenkin näppärältä koonnilta ja se oli
helppo ryhmien esitellä muille. Posteri-menetelmästä enemmän pohdintaa
täällä Opetusmenetelmistä.
Viimeisessä aiheessa tutustuimme Ohjaamisen muuttumiseen opiskelijan kehittymisen myötä.
Tähän perehdyttiin Gerald Grown SSDL-mallin myötä. En ollut ikinä
kuullutkaan moisesta mallista! Tässä vaiheessa päivää minulla oli
jälleen aivan järkyttävä päänsärky ja minusta tuntui, etten oikein
päässyt kärryille aiheeseen. Se ei suinkaan ollut aloittajan vika.
Pienryhmäkeskustelussa minulla kuitenkin pakon edessä ajatus kirkastui
ja pääsin kyytiin.
Opiskelijan ohjaamisen olisi hyvä
kulkea tietyllä tapaa lineaarisesti, opettajan tehdessä oppimismatkan
aikana itsestään tarpeettoman. Oppimisen "portailla" on kuitenkin paljon
kompastuskiviä, jos oppilas esim. juuttuu paikalleen ja kieltäytyy
kehittymisestä ja vastuun lisääntymisestä opintojaan kohtaan. Mutta aina
myös aikuinen ihminen uutta taitoa oppiessaan, on vasta-alkaja ja
riippuvainen opettajastaan. Yhtä paha tilanne on, jos opettaja pitää
omasta roolistaan kynsin hampain kiinni, eikä jousta ryhmän/ yksilöiden
tarpeiden mukaan. Pitäisi oppia pitämään ohjat käsissään sopivalla
tiukkuudella/löysyydellä!
Haasteelliseksi tämän asian
tekee se, että miten opettaja voi tunnistaa isossa opiskelijaryhmässä
eri vaiheessa kulkevia opiskelijoita? Jokainen oppilas voi lisäksi eri
oppiaineissa olla erilainen oppija ja oppiminen on aina
tehtäväsidonnaista. Kokemus tuo varmuutta tässäkin asiassa, sitä tuskin
voi opettaa mitenkään. Ehkä sitä kuitenkin voisi testata
opiskelijaryhmässä antamalla kurssijakson alussa alkutason määrittelyyn
soveltuvia pieniä tehtäviä ja seurata tarkemmin eri yksilöiden
työskentelyä ja toimintatapaa. Silmä luultavasti harjaantuu näkemään ja
aistit vaistoamaan.
Opetusmenetelmänä oli
pienryhmäkeskustelu ja eräänlainen "väittämäpeli", jossa erilaisia
opettaja-oppilas-suhteita sijoitettiin tämän kyseisen SSDL-mallin
portaille. Minusta tämä oli toimiva ratkaisu ja asia tuli selväksi.
Loppukeskustelu oli myös selkeä tiimivastaavan vetämänä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Valmista tuli!
Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...
-
Tarkastele alla olevia kysymyksiä opettajan työn näkökulmasta. 1. Miksi yritykset ovat tärkeitä yhteiskunnalle? Yritykset ovat merkitt...
-
Opiskelijan oppimisprosessin sisällä pitäisi saada strukturoidusti kulkemaan opetuksen punainen lanka eli suunnitelma, joka on mielestäni l...



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti