perjantai 15. syyskuuta 2017

Asiakirjaviidakko ja lakipykäläsuo

Niin kauan kuin minä olen koulumaailmassa työskennellyt, olen oppinut sen, että opetussuunnitelma on opettajan "raamattu". Sen on täytynyt löytyä tulostettuna jostain koulun uumenista ja nykyisin mahtaa jo oppilaitosten introista löytyä nopeimmin. Olen ymmärtänyt myös sen, että tuo (valtavan paksu) asiakirja on ns. ylemmältä taholta toimitettu. Ehkä nyt olisi aika tutustua siihen vähän perusteellisemmin.

Pahnanpohjimmaisena suomalaisessa koulutusjärjestelmässä ovat lait ja asetukset. Jokaista kouluastetta varten on laadittu oma lakinsa aina esiopetuksesta lähtien. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä myös ammatillista koulutusta koskeva laki muuttuu 1.1.2018 lähtien ja se on jo nähtävillä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980631.

Opettajan työtä ohjavia lakeja ja asetuksia on todella paljon, joissain ammateissa jopa tuhansittain, kuten lähipäivällä opimme esim. autonkuljettajaa koskevia lakeja tienpäällä olevan 5800. Lait sisältävät mm. koulutuksen järjestäjää koskevia määräyksiä, opettajien ja opiskelijoiden oikeuksia ja velvollisuuksia, työsuojeluun ja työhyvinvointiin liittyviä ohjeistuksia jne.

Opetussuunnitelma on yksinkertaisesti suunnitelma siitä, miten opetus järjestetään. Suomen koulujärjestelmässä Opetushallitus on se instanssi, joka vastaa opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteista. Opetuksen täytyy jokaisella opintoasteella olla opetushallituksen hyväksymää. Tämä on siis virallinen määräys, jolla pyritään takaamaan kaikille opiskelijoille laadukasta, tasavertaista ja valtakunnallisesti yhdenmukaista opetusta. Opetussuunnitelma sisältää myös opiskelijan (kaikenlaista) kiusaamista ehkäisevän toiminnan ohjeet. Ammatillisen koulutuksen lait ja luvat tulevat opetus-ja kulttuuriministeriöstä.

Opetussuunnitelmasta pystyy tarvittaessa poikkeamaan esim. terveydellisen tai oppimiseen liittyvän vaikeuden takia. Tällöin opiskelijalle laaditaan HOJKS eli henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma yhdessä moniammatillisen tiimin kanssa. Perinteisestä suunnitelmasta voidaan poiketa myös, mikäli opiskelija pystyy osoittamaan jo olemassaolevaa osaamista. Tämä asiakirja on nimeltään HOPS eli henkilökohtainen opintosuunnitelma. Tähän suuntaan ollaan enemmän ja enemmän menossa, että jo opintojen alkuvaiheessa opiskelija itse arvioi omaa osaamistaan ja tarpeitaan.

Opetussuunnitelman sisällä oppilaitokset tekevät omia opetus- ja kurssisuunnitelmia. Nämä asiakirjat raamittavat opettajan tekemää varsinaista opetustyötä. Lisäksi oppilaitokset vastaavat työharjoitteluun liittyvistä asiakirjoista yhdessä työelämäedustajan kanssa. Yksi tärkeä sisältö näissä on opiskelijan arviointiin liittyvät kriteerit sen lisäksi, että arviointia koskevat säännökset on erikseen.

Opetussuunnitelmien lisäksi koulut ja oppilaitokset voivat itsenäisesti, annettujen rajojen puitteissa tuottaa omia opinto-oppaita. Ne uudistuvat yleensä lukuvuosittain ja niihin kerätään aina ajankohtaiset ja voimassaolevat koulutusalat sekä niiden omat opetussuunnitelmat tutkintovaatimuksineen.

Turvallisuuskansio on myös yksi opettajan työtä ohjaavista asiakirjoista.  Sieltä löytyy tarkennettuna oppilaitoskohtaisia tietoja itse rakennukseen liittyen. Lisäksi turvallisuuskansiossa oli hyvä olla toimintaohjeita  mm. työturvallisuuteen ja työsuojeluun, pelastautumiseen, ennaltaehkäisyyn ja kriisitilanteisiin liittyen.

Mielestäni yksi haastavimmista asioista opettajan työssä ovat tekijänoikeudet. Helposti ajattelee, että digitalisaation myötä esim. kopiointia koskevat määräykset ovat "helpottaneet", kun paperia on vähemmän. Totuus on kuitenkin toinen. Sähköisiä opetusmateriaaleja varten on omat ohjeistuksensa mm. netistä löytyvien kuvien käytöstä. Myös oman materiaalin kanssa on oltava tarkkana, mitä siitä julkiseen levitykseen laittaa. On tärkeää osata neuvoa, ohjata ja opastaa myös opiskelijoita omissa tehtävissään toisten materiaalin käyttöön liittyvistä rajoituksista.

Henkilökohtaisesti olen tutustunut näihin tekijänoikeusasioihin vasta erittäin pintapuolisesti. Olen kuitenkin varma, että jossain vaiheessa, ehkä jo opetusharjoittelussa jokin konkreettinen tilanne tulee eteen. Tiedän kuitenkin, mistä apua löytyy tähän asiaan liittyen: https://operight.fi/.

Viime aikoina olen huolestuneena seurannut sivusta keskustelua liittyen fysioterapeuttiopiskelijoiden kädentaitoihin. Osassa maatamme ammatinharjoittajat ja/tai pienet hoitolaitokset eivät halua ottaa enää ft-opiskelijoita harjoitteluun "tahraamaan" hoitolaitoksen mainetta olemattomilla perustaidoilla. Olisi todella mielenkiintoista pureutua tämän ongelman todelliseen ytimeen ja tietysti tutkia ja perehtyä tarkemmin faktatietoihin. Tottahan on, että kädentaitoja ei opi kirjoja lukemalla vaan nimenomaan tekemällä. Mielenkiintoista tulee myös olemaan se, vaikuttaako tuleva reformi tuntijakoon millään lailla ts. kohdentuuko opetus jatkossa yhtään enemmän käytännön harjoituksiin. Muistan itse, että alkuvaiheessa opintoja tietysti näpelöidään oman perheen jäsenet ja opiskelukaverit, mutta kouluopetuksen ulkopuolinen aktiivisuus ja omatoimisuus on opiskelijan omasta motivaatiosta ja viitseliäisyydestä riippuvainen.

Teknikko-tiimin esiintuoma yhteistyö työelämän edustajien kanssa liittyen erään oppilaitoksen opetussunnitelmaan vaikutti erittäin järkevältä ja kannattavalta. Työelämän edustaja nimittäin tietää luultavasti jopa opettajaa paremmin aina kulloisenkin tilanteen työrintamalla, mitä siellä vaaditaan. Aiempaan viitaten, olisi hienoa, jos pääsisin itse jossakin vaiheessa opettamaan ft-opiskelijoita. Minulla on paljon ft-kollegoita mm. Oulun alueella yksityisinä ammatinharjoittajina, joilta haluaisin tiedustella Oulun alueen ft-opiskelijoiden kädentaitojen tilannetta.

Opettajan työtä ohjavaa lakien ja asetusten määrää ei kukaan pysty eikä kykene osaamaan ulkoa. Mielestäni tärkeintä on, että tietää ja ymmärtää päälinjat:
- opettamista säätelee virallinen taho ja mm. heidän laatuvaatimuksiin on pystyttävä
- oppilaitoksilla on omat säännöksensä ja käytäntönsä, joista pitää olla tietoinen
- opettajalla on työssään vaatimuksia, mutta myös oikeuksia, joista on hyvä tietää (mm. työajat, työturvallisuus)
- opiskelijoiden työlle on myös sekä velvotteita että vaatimuksia
- kukaan ei ole seppä syntyessään ja kysyvä ei tieltä eksy!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Valmista tuli!

Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...