Pedagoginen käsikirjoitus on eräänlainen asiakirja, apuväline opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Siinä tuodaan esille, miten opettaja ottaa huomioon sekä opiskelijan että omaa toimintaansa opintojakson aikana. Käsikirjoitukseen sisällytetään myös oppisen tukemiseen liittyvät asiat.
Netistä löytyy paljon apua pedagogisen käsikirjoituksen fyysiseen tekemiseen. Aloittelevan ammatillisen opettajan näkökulmasta nämä helpottavat suuresti ensimmäisen opintojakson hahmottamista ja suunnittelua. Seuraavan koonnin olen tehnyt näiden lähteiden pohjalta:
http://jml.kapsi.fi/jussi/2014/03/05/pedagoginen-kasikirjoitus-ja-kurssin-suunnittelu/
http://blogs.helsinki.fi/sulop2012/files/2012/01/SULOP_tyopaja4_kalvot_09032012.pdf
https://wiki.lamk.fi/pages/viewpage.action?pageId=44634609
Opintojakson suunnittelu eli pedagoginen käsikirjoitus aloitetaan tutustumalla opetussuunnitelmaan. Sen pohjalta määritellään osaamistavoitteet. Tavoitteiden pohjalta muodostuu teemoja, joista koostetaan ydinainesanalyysi. Tämän avulla saadaan opintojaksolle tarkentunut sisältö, jota verrataan opetukselle annettuun aikaresurssiin sekä opiskelijalle kaavailtuun työmäärään. Tässä vaiheessa mietitään kurssin materiaali- ja lähdeluetteloa.
Seuraavassa vaiheessa mietitään tarkemmin opetusmenetelmiä, opetusympäristöä ja opiskelijoille annettavia oppimistehtäviä. Mietitään, miten opiskelijat oppivat parhaiten tavoiteltavat asiat. Lisäksi mietitään ohjauksen tarvetta; missä vaiheessa, minkä verran on varattu aikaa, ohjauksen tavoite jne. Halutessaan ja/tai mahdollisuuksien mukaan opettaja voi kerätä opiskelijaryhmästään kohderyhmäanalyysin lähtötason selvittämistä varten. Toki opiskelijaryhmästä saa tietoa myös muilta heitä opettavilta.
Myös arviointia tulee miettiä etukäteen. Arviointi tapahtuu arviointikriteerien pohjalta ja on hyvä miettiä kuka arvioi, mitä arvioidaan ja miten arviointi kohdennetaan. Toki jatkuvaa arviointia ja palautetta tulee koko opintojakson aikana kerätä itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin kautta sekä mahdollisten harjoittelujaksojen aikana työelämän arvioijilta. Opettajan oman työn kehittämisen kannalta on välttämätöntä kerätä opiskelijoilta myös koko opintojaksoa käsittelevä arviointi ja palaute.
On tärkeää huomioida pedagogisessa käsikirjoituksessa myös opintojakson sisältöjen, tavoitteiden, arvioinnin jne. näkyminen ja niiden esitteleminen myös opiskelijoille. Mitä yksityiskohtaisemmin pedagogisen käsikirjoituksen tekee, sitä
paremmin se tarjoaa apuvälineitä opintojakson aikana opiskelijan
oppimisprosessin tueksi. Myös mahdollisiin ongelmiin on helpompi puuttua ja tehdä tarvittavat muutokset jo opintojakson aikana.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Valmista tuli!
Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...
-
Tarkastele alla olevia kysymyksiä opettajan työn näkökulmasta. 1. Miksi yritykset ovat tärkeitä yhteiskunnalle? Yritykset ovat merkitt...
-
Opiskelijan oppimisprosessin sisällä pitäisi saada strukturoidusti kulkemaan opetuksen punainen lanka eli suunnitelma, joka on mielestäni l...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti