perjantai 1. syyskuuta 2017
Turvallisuusosaaminen 2: Lait ja dokumentit
2.1. Pelastuslain tehtävä on turvata, vähentää ja ennaltaehkäistä kaikenlaisia onnettomuuksia. Tämän lisäksi, onnettomuuden sattuessa laki velvoittaa pelastamaan ihmiset, turvaamaan keskeisimmät toiminnot ja onnettomuuden seurauksien rajaamiseen. Pelastuslain yleinen velvoite koskee kaikkia ihmisiä. Se ohjaa ihmisiä toimimaan huolellisesti, onnettomuuksia välttäen ja mahdollisen onnettomuuden sattuessa hälyttämään paikalle apua ja mahdollisuuksien mukaan auttamaan hätään joutuneita. Oppilaitoksissa on rakennuksen haltijan vastuulla asianmukaiset poistumis- ja pelastautumistiet. Tilojen käyttäjien velvollisuus on perehtyä, miten rakennuksessa toimitaan onnettomuuden sattuessa.
Oppilaitoksen pelastussuunnitelma perustuu pelastuslakiin, joka määrää tekemään pelastussuunnitelman. Sen on sisällettävä ainakin seuraavat asiat: vaara- ja riskikartoitus ennaltaehkäisevine toimenpiteineen, käytössä olevien tilojen turvallisuusjärjestelyt, käyttäjille annetut toimintaohjeet onnettomuus- ja vaaratilanteiden varalta. Lisäksi suunnitelmassa voi olla omia toimenpiteitä turvallisuuteen varautumiseen liittyen.
Koulussa työskennellessä / opiskelijana ollessa on kiinnitettävä huomiota turvallisuutta heikentäviin asioihin ja informoitava niistä eteenpäin. Näitä ovat esim. rikkinäiset tavarat, palaneet lamput > pimeys, epäilyttävät henkilöt ja muut hyvin jokapäiväiset asiat. Tämän lisäksi on tietysti toimintavastuu onnettomuuden sattuessa. On viipymättä hälytettävä apua, pelastettava hädässä olevat ja ehkäistävä lisäonnettomuuksien syntyminen. On myös velvollisuus osallistua tilaisuuksiin, joissa turvallisuusasioita käydään läpi (poistumisharjoitukset, turvallisuuskävelyt jne.) tai ainakin selvitettävä ko. asiat itsenäisesti/ muulla ajalla. On myös huolehdittava siitä, että uudet työntekijät ja opiskelijat tulevat näistä asioista tietoisiksi. Yleensä tähän tehtävään on nimetty tietty henkilö turvallisuusvastaava tms.
2.2. Työturvallisuuslaki koskee myös opiskelijaa koulutusvaiheessa tehtävien harjoitteluiden aikana sekä myös kaikkia sote-puolen työtehtäviä. Sote-puolen työtehtävissä on usein vuorotyötä, myös yötyötä ja se saattaa aiheuttaa jopa terveydellisiä haittoja. Yksintyöskentelyä saattaa myös tulla eteen ja työn tauottaminen on haasteellista. Hoitotyössä tulee esiin usein myös ergonomiaan liittyviä haasteita ja saatetaan käyttää mm. henkilönostimia ja näiden käyttöön on saatava riittävä opastus.
Henkistä kuormitusta ja väkivallan uhkaa esiintyy työpaikasta riippuen jopa päivittäin. Työympäristöissä saattaa myös yleisesti esiintyä kuormittavia tekijöitä mm. sisäilmaan liittyen. Sote-puolella myös jonkun verran työtehtävästä riippuen tulee näyttöpäätetyötä.
2.3. Opettajana toimiessa minulla on vastuu huolehtia siitä, että jokainen oppilas saa opiskella rauhallisessa ja turvallisessa oppimisympäristössä ilman kiusaamista, syrjintää, häirintää jne. On olemassa myös selkeät ohjeet, miten tilanteisiin puututaan ja miten ne käsitellään. Nämäkin tavat voivat vaihdella oppilaitoskohtaisesti.
Kriisitilanteisiin ei välttämättä pysty ennalta varautumaan ja ne tulevat äkillisesti, turhia varoittelematta. Kriisi saattaa kohdata esim. opiskelijaa henkilökohtaisesti. On hyvä tietää, mihin opiskelijan voi ohjata kriisiapua- ja tukea saamaan. Jälkihoito on kriisitilanteiden tärkein osa. Yleisellä tasolla oppilaitoksissa on toimintaohjeet myös kriisitilanteiden varalle ja yhteystiedot tarvittaviin ulkopuolisiin tahoihin.
Myös ammatillisessa koulutuksessa olevalla opiskelijalla on oikeus jopa yksilölliseen opiskelijahuoltoon ja sen tarjoamiin toimenpiteisiin. Näihin kuuluu mm. psykologi-ja kuraattoripalvelut sekä terveydenhuolto. Opiskeluhuollon toteutumisesta vastaavat moniammatilliset työryhmät.
2.4. Turvallisuuskansio on aina työpaikkakohtainen. Se ei ole julkisesti nähtävillä, vaan löytyy yleensä oppilaitosten sisäisistä palveluista. Se voi olla työpaikalla myös tulostettuna versiona. Minun silloisen työpaikkani turvallisuuskansio sisälsi seuraavat asiat.
- pelastusuunnitelma
> suunnitelman perusteet, vastuuhenkilöt, yleistiedot kohteesta ja turvallisuudesta vastaavat henkilöt
> kiinteistön perustiedot ja rakenteelliset tiedot sisältäen kiinteistö- ja paloturvatekniikan
> määräaikaistarkastukset
> alkusammutus ja turvallinen poistuminen
> viranomaistiedot ja väestönsuojelu
> rikos-ja toimitilaturvallisuus
> yhteenveto pelastuslaitokselle
> riskianalyysi sisältäen riskianalyysin tulokset sekä riski- ja korjauskohteet
> toimintasuunnitelma yleisimpien vaaratilanteiden varalle (tulipalo, ensiapu, vesivahinko, pommiuhka, yleinen vaaranmerkki, sähkökatkos, lämpökatkos, kaasu-ja säteilyvaara, ilkivalta, rikos, uhkaava henkilö, ryöstö)
> tuntomerkkilomake
> turvallisuusohje
> turvallisuusorganisaatio
- kriisisuunnitelma
> perustietoa kriisin vaiheista
> kriisiryhmän yhteystiedot
> jälkipuintiryhmän yhteystiedot
> tapaturmien ja ensiavun pikaohjeet
> toimintamalli eri kriisitilanteissa ( masentunut lapsi, merkkejä itsemurhavaarasta, kouluyhteisön työntekijä voi huonosti, kuolemantapauksesta kertominen, päihtynyt henkilö koulussa, lastensuojeluilmoituksen tekeminen, lasten ja nuorten avuntarpeen tunnistaminen)
Tämän työpaikan turvallisuuskansiosta puuttui kokonaan perehdytysosio.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Valmista tuli!
Ammatillinen opettaja vm 2018 Toden totta! Esittelin eilen opettajan osaamisen kehittymissuunnitelmani ja se oli viimeinen pisara! Sain ...
-
Tarkastele alla olevia kysymyksiä opettajan työn näkökulmasta. 1. Miksi yritykset ovat tärkeitä yhteiskunnalle? Yritykset ovat merkitt...
-
Opiskelijan oppimisprosessin sisällä pitäisi saada strukturoidusti kulkemaan opetuksen punainen lanka eli suunnitelma, joka on mielestäni l...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti